- اصل دوّم: عدل
- اثبات عدل
ترديدی وجود ندارد که پروردگار متعال عادل است. چگونه ميشود پروردگار متعال كه خود در قرآن كريم بيش از صد بار از ظلم نهى فرموده است – العياذ باللَّه – خودش ظالم باشد؟ علاوه بر اين كسى ظلم مىكند كه يا جاهل به قبح و زشتى ظلم باشد و يا از اجراى عدالت عاجز باشد و يا حكيم نباشد و يا سفيه، سنگدل و بىباك باشد و يا محتاج به ظلم باشد، در حالى كه خداوند متعال، عالم و قادر و حكيم و رحيم و غنى است. پس در ساحت مقدّس او ظلم راه ندارد. اين دليل، چون به گونهاى است كه در آن از راه علّت، به معلول پى مىبريم ـ و اصطلاحاً به آن «دليل لِمِّى» گفته مىشود ـ از بهترين دليلها در عدالت خداوند است.
در مبحث «عدل خداوند»، براهين و مباحث مفصّلي وجود دارد که در اين کتاب به علّت رعايت اختصار، امکان پرداختن به آن مباحث نيست.