- 22. توصيههاي معظّمله در يک ديدار نوروزي
نصيحت من به شما اين است که يک کاري بکنيد دست عنايت امام زمان«ارواحنافداه» روي سرتان باشد. در اين صورت، خواه ناخواه در بنبستها و در بحرانها پيروزي نصيب شما ميشود. معنا ندارد دست امام زمان روي سر کسـي باشد و در بحرانها شکست بخورد و در بنبستها راه برايش باز نشود. و اگر بخواهيد که دست عنايت امام زمان روي سرتان باشد، بايد تقوا و خلوص داشته باشيد؛ تقيّد به ظواهر شرع، اما با اين رنگي که علماي علم اخلاق ميگويند، يعني خلوص.
هيچ چيزي، هيچکسي در نظرتان نباشد جز خداوند، جز امام زمان، جز چيزهايي که خدا و امام زمان دوست دارند، غير از اين هم راهي نيست، اگر تقوا داشته باشيد، کارهاي شما نتيجه پيدا ميکند.
کاربرد و تأثير دو عنصر تقوا و خلوص، منحصر به امور فردي نيست؛ بلکه در امور اجتماعي و در جامعه نيز چنين است. يعني اگر جامعه متّقي باشد و فساد اخلاقي از آن زدوده شود، به پيروزي اجتماعي دست خواهيم يافت و با اين فساد اخلاقي، هيچ کاري نميتوانيم بکنيم. اگر فرض کنيم که فساد اقتصادي و نيز فساد اداري که دو عامل مخرّب و ويرانگر هستند، اصلاح شود، اما همچنان فساد اخلاقي داشته باشيم، فايده ندارد. زندگي منهاي تقوا يعني نابودي، لذا من تقاضا دارم در خانه، در کار و در اجتماع، متّقي باشيد. اما علاوه بر اينکه متّقي هستيد و تقيّد به ظواهر شرع داريد، يک رنگي هم به آن بدهيد که آن رنگ خداست:
«صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»[1]
رنگ خدا چه رنگ خوبي است.
شب اوّل قبر، خداوند ميپرسد چه آوردهايد؟ هيچ چيزي پذيرفته نميشود مگر اينکه رنگ خلوص داشته باشد و انسان بتواند بگويد اين عمل را مختصّ تو آوردم. در دنيا براي تو انجام دادم و اکنون آوردهام که تحويل بدهم. اگر چنين رنگي به اعمال انسان خورده باشد، رستگاري عالم برزخ و قيامت نصيب او ميشود. و اما اگر کسي نتواند عمل مخلصانه ارائه دهد و در پاسخ به سؤال خداوند که ميفرمايد: چه آوردي؟ خجالتزده باشد و هيچ نتواند بگويد، دچار مشکل ميشود و قيامت سختي در انتظار او خواهد بود.
بنابراين من از شما تقاضا دارم که در سال پيش رو، اوّلاً تقيّد به ظواهر شرع داشته باشيد. يعني: اهميّت به واجبات همه همه، اهميّت به مستحبات و اجتناب از گناه، چه زبان، چه چشم و چه گوش، داشته باشيد. حال توبه و انابه هم به آن بيفزاييد که اگر يک گناه آمد، فوراً به جبران و تدارک آن بپردازيد. به اين ميگويند تقيّد به ظواهر شرع و همۀ علماي علم اخلاق ميگويند، هيچ چيزي را در سير و سلوک بهتر از تقيّد به ظواهر شرع، سراغ نداريم.
اما تقيّد به ظواهر شرع بايد براي خدا باشد. هيچ چيزي، هيچ کسي در نظرتان نباشد جز خداوند تعالي. آن وقت است که مو، کوه ميشود، قطره، دريا ميشود و کمترينِ اعمال، بيشترين ارزش را پيدا ميکند. همين که خداوند متعال عملي را بپذيرد، اگر به اندازۀ مو باشد، مطابق کوه ميارزد و اگر به ميزان يک قطره باشد، به اندازه دريا ارزش پيدا ميکند.
ولي اگر اين رنگ نباشد، همان تقيّد به ظواهر شرع هم هيچ فايده و ارزشي ندارد. يعني اگر به اندازۀ کوه باشد، به مويي نميارزد و اگر درياي عمل باشد، قطرهاي ارزش ندارد.
خدا را قسمش ميدهم به حقّ آقا امام زمان، اين سال، سال موفقيّتآميزي براي شما باشد. صحّت، سلامت، امنيّت، دلخوش، تقوا و محبّت به همۀ شما و به وابستههاي به شما عنايت بفرمايد. انشاءالله.
1. بقره / 138