• طهارت و نجاسات

 

>مسأله 18< از نظر دین اسلام همۀ اشیاء پاک و طاهر هستند، مگر یازده چیز و چیزهائی که به‌واسطۀ این یازده چیز، پاکی خود را از دست می‌دهند:

1و2. بول و غائط انسان و هر حیوان حرام‌گوشتی که پرنده نباشد و اگر رگ او را ببرند، خون از آن جستن می‌کند.

3و4و5. منی و مردار و خون انسان و هر حیوانی که اگر رگ او را ببرند، خون از آن جستن می‌کند.

6و7. سگ و خوکی که در خشکی زندگی می‌کنند.

  1. کافری که اهل کتاب نباشد.
  2. مایعات مست کننده نظیر شراب و آبجو.
  3. حیوانی که عادت به خوردن نجاست کرده است.
  4. حیوانی که انسان با او نزدیکی کرده باشد.

>مسأله 19< اگر چیز پاکی به چیز نجسی برسد و یکی از آنها یا هر دو خیس باشند، آن چیز پاک نجس می‌شود و به آن متنجّس می‌گویند. و متنجّس و واسطه‌های بعدی هر تعدادی که باشند، همچنان نجس‌‌‌‌کننده‌ هستند. ولی اگر یکی از چیزهایی که با هم برخورد می‌کنند یا هر دو به اندازه‌ای نم‌ باشند که رطوبت آن قابل سرایت نباشد، آن چیز پاک نجس نمی‌شود.

>مسأله 20< هرگاه شیره و روغن و ماست و مانند اینها روان باشد و بعضی از آن نجس شود، همۀ آن ولو خیلی هم باشد نجس می‌شود. ولی اگر روان نباشد و غلظت آن به اندازه‌ای باشد که نجاست به‌ جاهای دیگر سرایت نمی‌کند، فقط محلِ ملاقات، نجس می‌شود.

>مسأله 21< خون کمتر از گودی کف دست گرچه نجس است، ولی می‌توان با آن نماز خواند.

>مسأله 22< خونی که در لثّه‌ پیدا می‌شود، وقتی رفع شد و با آب دهان مخلوط شد، می‌توان فرو برد و در این‌صورت دهن و اجزای داخل آن، حتّی دندان مصنوعی هم نجس نیست.

>مسأله 23< اگر کسی در بین غذا خوردن بفهمد غذا نجس است، مثلاً فضلۀ موشی را در غذا ببیند، خود نباید بخورد ولی به دیگری لازم نیست بگوید؛ گرچه میزبان باشد.

>مسأله 24< اگر فرش کسی نجس باشد و ببیند بدن یا لباس دیگری با رطوبت به جای نجس رسید، لازم نیست به او بگوید.

>مسأله 25< کوچه‌ها و خیابان‌ها، بلکه دستشوئی‌ها که به واسطۀ برف و باران گل‌آلود می‌شود، پاک است، گرچه بدانیم در آنجا سگ‌ها تردد می‌کنند و یا ساير نجاسات در بعضی از آنجا وجود دارد. و تفحّص هم لازم نیست و اگر مظنّه به نجاست هم وجود داشته باشد، پاک است و با کفشی که از این‌گونه مکان‌ها عبور شده است، در مسجد هم می‌شود رفت و گِل‌های آن نیز، چنانچه بر بدن و لباس ترشّح نماید، اشکال ندارد.

>مسأله 26< غذا خوردن در رستوران‌های کشور اسلامی، هرچند صاحب و کارکنان آن اهل کتاب باشند، اشکال ندارد. همچنین غذا خوردن در رستوران کشورهای غیر اسلامی یا خرید گوشت و مرغ از مغازه‌های آن کشورها، اگر فروشنده لاابالی نبوده و اذعان به ذبح شرعی و پاک بودن غذا داشته باشد، اشکال ندارد.

>مسأله 27< اجناس چرمی یا پشمی نظیر کُت و کفش و کیف و کمربند و کلاه که در ساخت آن از پوست یا پشم حیوانات استفاده می‌شود و ساخت کشور اسلامی یا غیراسلامی باشد، پاک است. مگر آنکه اطمینان از نجاست پوست یا پشم به کار برده شده در آن اجناس حاصل شود.

>مسأله 28< کلیّۀ ترشّحاتی که از مرد یا زن خارج می‌شود، اگر بول نباشد و علامات منی را هم نداشته باشد، پاک است.

>مسأله 29< بازار مسلمان‌ها و چیزی که در دست مسلمان است، ولو لاابالی باشد، پاک است و اجتناب از آن لازم نیست.

>مسأله 30< تا وقتی ثابت نشود چیزی نجس شده است، باید بنا بر پاکی آن گذاشته شود و در صورتی نجاست چیزی اثبات می‌شود که یا خود شخص اطمینان پیدا کند، یا کسی که مورد وثوق و اطمینان است بگوید، یا کسی که آن چیز در اختیار او بوده است بگوید چیزی نجس شده است.

>مسأله 31< اگر کسی وسواسی باشد، گفتار و کردار و مظنّه و شکِّ او و حتّی یقین او حجّت نیست و باید نسبت به این‌گونه موارد بی‌اعتنا باشد و مانند آنچه در میان مردم متعارف است، عمل نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا